Sok eszközt (pl. parkettacsiszolót, szőnyegtisztítót, sövénynyírót, ütvefúrót, utánfutót) csak néhány órán át használunk. Esetleg néhány hónapig, mint a babamérleget. Ezek a drága termékek otthon sokszor csak a helyet foglalják, holott más is nyugodtan használhatná - ha éppen szüksége van rá.

Bővebben...

Vannak olyan problémás csomagolóanyag fajták, melyek megelőzése elsősorban környezet- vagy egészségvédelmi szempontból lenne fontos. A műanyag-csomagolások közül ilyen a például a polivinilklorid (PVC). A PVC gyártása súlyos környezetszennyezéssel jár, használata és hulladékkezelése (különösen elégetése) egészségkárosítással veszélyeztet. A környezettudatos fogyasztó ezért következetesen kerüli a PVC-ből készült termékeket és csomagolóanyagot (a műanyag csomagolások alján ma már általában megjelenik, hogy milyen fajta műanyagról van szó). Egyébként PVC-be ma már élelmiszert csak elvétve csomagolnak.

Bővebben...

Ha dönteni kell a kis- és nagykiszerelésű csomagolások között, akkor - hulladék megelőzési szempontból - kétségtelenül a nagy kiszerelés a jobb. Emellett szól az is, hogy a nagykiszerelésű termékek egységára általában kedvezőbb, mint azok kis kiszerelésű változata. Alapjában véve azonban az a legfontosabb, hogy az adott termékből valójában mennyire van szüksége? Tapasztaljuk, hogy ha a megvásárolt mennyiség nem kerül időben felhasználásra és megromlik, akkor mégsem volt jó döntés volt a nagyobb kiszerelés, vagy a kettőt fizet hármat vihet akció. Így nemcsak a csomagolóanyag, de a megromlott termék is hulladékká lesz.

Bővebben...

Csomagolóanyagok nélkül ma már nem tudunk meglenni, hiszen védi, szállíthatóvá teszi az árut, illetve porciózza azt. Csomagolni tényleg muszáj – csakhogy a mai „modern” háztartásban keletkező szilárd hulladéknak már fele (!) elhasznált csomagolóanyag. Amit a vásárló a termékekkel együtt kénytelen megvenni. Hogy aztán előbb-utóbb a kukában végezze – ami megegyezik a csomagolóipar alapvető érdekeivel, hiszen ő - profitban gondolkodva - minél gyorsabban, minél több csomagolóanyagot akar eladni. Amihez neki újrahasználatra alkalmatlan, egyszer használatos csomagolásokra van szüksége. A kényelmes fogyasztók segítségével lényegében abból csinálnak erényt, hogy milyen gyorsan tudnak az értékes nyersanyagból hulladékot csinálni. Ne feledjük: az eldobó csomagolások elterjedése nem csupán a szeméthegyeket hizlalja, de rengeteg értékes alapanyag és energia megy velük örökre veszendőbe.

Bővebben...

A háztakarítás, felújítás jó alkalom arra, hogy a feleslegessé vált holmiknak (kidobás helyett) új gazdát keressünk. Először rokonnál, ismerősnél próbálkozik az ember, ők - ha szükségük van rá - ingyen elvihetik. Van aztán, amikor inkább jótékonykodni akar az ember. Nem pénzre vágyik, hanem valami jó érzésre. Arra, hogy a számára feleslegessé vált ruhák elajándékozásával örömet okoz másoknak és jót tesz a környezetnek.

Bővebben...

A piacot manapság elárasztó olcsó termékektől jó minőséget vagy hosszú élettartamot elvárni botorság. Nyilvánvaló, hogy az ipar és a kereskedelem számára a milliós szériában gyártott és gyorsan elhasználódó (hulladékká váló) termékek biztosítják a nagy forgalmat, a jó boltot. Vedd és dobd… Első ránézésre a fogyasztó számára is olcsóbbnak tűnnek az eldobálós termékek (borotvalehúzók, elemek, golyóstollak, öngyújtók stb.) mint az utántöltős vagy cserélhető betétes társai. Aki azonban utána számol és elmereng a hulladékhalmokon, az rájön, hogy igazából drága árat fizetett ezért. Ő is és a környezet is.

Bővebben...

A hosszú élettartamú termékek vásárlása mind a környezetvédelem, mind pedig a pénztárca szempontjából a legkifizetődőbb megoldás. Az ember addig használ egy terméket, amíg az biztonságosan működik és „ökológiai mérlege” is megfelelő Elméletileg minél tovább használja, minél később válik hulladékká - annál jobb. Vásárlás előtt azonban nem árt, ha a fogyasztó azt tisztázza magában, hogy erre a termékre valóban szüksége van-e? Az eleve haszontalan, vagy kihasználatlan eszközök, a feleslegesen beszerzett (kapott) kisgépek ökológiai mérlege több hátrányt jelez, mint előnyt.

Bővebben...

A nemrég indult – hulladékcsökkentést célzó – pályázati programunk címe ugyan „Fogyókúrán a kuka, ám alcíme már jól jelzi, hogy a hulladékcsökkentési lehetőségek közül elsődlegesen a legfontosabbra, a megelőzésre és újrahasznosításra koncentrálunk. És ez nem véletlen. Maga a téma érdekes és sokoldalúan feldolgozható. A "fogyasztási ingert" nagyon sokszor a reklám indítja el - a folyamat végén azonban mindig ott van a hulladék , ami egyre súlyosabb ökológiai problémákat okoz és egyre súlyosabb társadalmi kérdéseket vet fel. Az elsősorban az iskolás korú gyerekeket és azok szüleit  célzó programunk fő törekvése, hogy a gyerekekből tudatos fogyasztót neveljünk, akinek cselekedeteit nem a reklám határozza meg, aki ismeri az összefüggéseket, aki maga dönti el, hogy valójában mire van szüksége, és aki vásárlásainál figyelembe veszi döntéseinek ökológiai következményeit is. Ez a korosztály még mesze nem rendelkezik azokkal a gyakorlati tapasztalatokkal, amelyek segítenének kis életükben „helyükre tenni a reklámokat”, és nem tudják, mit tehetnek a legfontosabb cél - a hulladék képződés megelőzése terén. Mi most megpróbálunk nekik segítséget nyújtani a hulladékmegelőzésről szóló honlapunkon közzétett sorozatunkkal.

Bővebben...

Reflex-ház beosztása

Energizair

Ökoiskola

Okosuli

Zöld óvoda

Zöld ovi

Papírkalkulátor

Ökológiai lábnyom számítás

Ökológiai lábnyom számítás