A piacoknak hangulata van, és lehetőséget nyújt az eladó-vevő közötti párbeszédre. Ami a szupermarketekben lehetetlen, hiszen az eladók - ha fellelhetők egyáltalán - nem tudnak a termékről semmit… A megelőzési főszabály itt is érvényes: logikus, hogy az ember a piacra is viszi magával a saját csomagolóanyagát. Kosarat, szatyrot a darabos árunak, zárható üveget a kimért tejnek, tejterméknek, zárt műanyag dobozt epernek, savanyúságnak stb.

Bővebben...

Egy hiper/szupermarket bő áruválasztékával elméletileg könnyíti ugyan a fogyasztó dolgát - viszont rengeteg előrecsomagolt árut, fagyasztott- és félkész élelmiszert tart. Ami viszont megnehezítik a környezettudatos beszerzést, drágítják a bevásárlást és növelik az otthoni hulladéktermelést. Vagyis a megelőzés ellen hatnak.

Bővebben...

A jó háziasszony – mint tudatos fogyasztó- otthon általában még pontosan tudja, hogy a háztartásában mire van szüksége. Amikor valami kifogyott, akkor felírja emlékeztetőül az erre rendszeresített papírra (bevásárló cetli) és bekészíti a bevásárló kosarába. Vásárolni pedig már ezzel a kész listával indul – és gyermekét is így indítja el a boltba. Így esélye van arra, hogy a boltban nem reklámszlogeneket dúdolgatva, nem a leárazásoktól és akcióktól elkábulva nyúlkál össze-vissza. Hanem a valóban szükséges dolgokat veszi meg, méghozzá a tervezett mennyiségben. Vagyis nem a szemével, hanem az eszével vásárol.

Bővebben...

Sok eszközt (pl. parkettacsiszolót, szőnyegtisztítót, sövénynyírót, ütvefúrót, utánfutót) csak néhány órán át használunk. Esetleg néhány hónapig, mint a babamérleget. Ezek a drága termékek otthon sokszor csak a helyet foglalják, holott más is nyugodtan használhatná - ha éppen szüksége van rá.

Bővebben...

Vannak olyan problémás csomagolóanyag fajták, melyek megelőzése elsősorban környezet- vagy egészségvédelmi szempontból lenne fontos. A műanyag-csomagolások közül ilyen a például a polivinilklorid (PVC). A PVC gyártása súlyos környezetszennyezéssel jár, használata és hulladékkezelése (különösen elégetése) egészségkárosítással veszélyeztet. A környezettudatos fogyasztó ezért következetesen kerüli a PVC-ből készült termékeket és csomagolóanyagot (a műanyag csomagolások alján ma már általában megjelenik, hogy milyen fajta műanyagról van szó). Egyébként PVC-be ma már élelmiszert csak elvétve csomagolnak.

Bővebben...

Ha dönteni kell a kis- és nagykiszerelésű csomagolások között, akkor - hulladék megelőzési szempontból - kétségtelenül a nagy kiszerelés a jobb. Emellett szól az is, hogy a nagykiszerelésű termékek egységára általában kedvezőbb, mint azok kis kiszerelésű változata. Alapjában véve azonban az a legfontosabb, hogy az adott termékből valójában mennyire van szüksége? Tapasztaljuk, hogy ha a megvásárolt mennyiség nem kerül időben felhasználásra és megromlik, akkor mégsem volt jó döntés volt a nagyobb kiszerelés, vagy a kettőt fizet hármat vihet akció. Így nemcsak a csomagolóanyag, de a megromlott termék is hulladékká lesz.

Bővebben...

Csomagolóanyagok nélkül ma már nem tudunk meglenni, hiszen védi, szállíthatóvá teszi az árut, illetve porciózza azt. Csomagolni tényleg muszáj – csakhogy a mai „modern” háztartásban keletkező szilárd hulladéknak már fele (!) elhasznált csomagolóanyag. Amit a vásárló a termékekkel együtt kénytelen megvenni. Hogy aztán előbb-utóbb a kukában végezze – ami megegyezik a csomagolóipar alapvető érdekeivel, hiszen ő - profitban gondolkodva - minél gyorsabban, minél több csomagolóanyagot akar eladni. Amihez neki újrahasználatra alkalmatlan, egyszer használatos csomagolásokra van szüksége. A kényelmes fogyasztók segítségével lényegében abból csinálnak erényt, hogy milyen gyorsan tudnak az értékes nyersanyagból hulladékot csinálni. Ne feledjük: az eldobó csomagolások elterjedése nem csupán a szeméthegyeket hizlalja, de rengeteg értékes alapanyag és energia megy velük örökre veszendőbe.

Bővebben...

A háztakarítás, felújítás jó alkalom arra, hogy a feleslegessé vált holmiknak (kidobás helyett) új gazdát keressünk. Először rokonnál, ismerősnél próbálkozik az ember, ők - ha szükségük van rá - ingyen elvihetik. Van aztán, amikor inkább jótékonykodni akar az ember. Nem pénzre vágyik, hanem valami jó érzésre. Arra, hogy a számára feleslegessé vált ruhák elajándékozásával örömet okoz másoknak és jót tesz a környezetnek.

Bővebben...

Reflex-ház beosztása

EFOP - program

Ökoiskola

Okosuli

Zöld óvoda

Zöld ovi

Energizair

Papírkalkulátor

 

 

Megelőzési kisokos

 


 

Ökológiai lábnyom számítás

Ökológiai lábnyom számítás