Egy hiper/szupermarket bő áruválasztékával elméletileg könnyíti ugyan a fogyasztó dolgát - viszont rengeteg előrecsomagolt árut, fagyasztott- és félkész élelmiszert tart. Ami viszont megnehezítik a környezettudatos beszerzést, drágítják a bevásárlást és növelik az otthoni hulladéktermelést. Vagyis a megelőzés ellen hatnak.

Az előrecsomagolt gyümölcsök, húsok, sajtok, felvágottak egyébként „külön kis piacot” képeznek az üzletközpontok pultrendszerében. A tudatos fogyasztó azonban több okból is kerüli ezeket a „praktikusnak” hirdetett előre csomagolt termékeket. Részben mert így nem tudja ellenőrizni a termék minőségét, aztán azért is, mert tudja, hogy az előre csomagolt termékkel nem kevés felesleges csomagolást is megvetetnek. Polisztirol vagy fémgőzölt tálcát, műanyag fóliát - ami legkésőbb otthon a kicsomagoláskor hulladékká lesz. A felhasznált csomagolás ára drágítja a terméket, ráadásul rejtve marad a termék minősége (esetleges hibája) is.

Az áruházláncok által kiadott akciós reklámkiadványok ugyan a fogyasztók tájékoztatását szolgálják, viszont rengeteg felesleges hulladékot terhelnek. Kb. minden negyediket olvassák el – nem véletlenül hívják ezeket „szemétpostának”.

Ami a kisboltok előnyeit illeti: közel is van, gyalogosan megközelíthető, a boltos pedig nemcsak a beszállítóit és az árut ismeri, de az igényeket és a vevőket is. Vagyis itt könnyen kialakítható az eladó-vevő bizalmi kapcsolata (információcsere). Rossz hír viszont, hogy a kis alapterület miatt kevés kereskedő hajlandó üvegvisszaváltással foglalkozni – az üvegbetétes italokat egyszerűen törli a választékából.

Összességében: az áruházláncok erőszakos terjeszkedése, az általuk diktált elosztási rendszerek és árpolitika miatt a kisboltok száma sajnos rohamosan csökken. Ami rossz hír a (környezet)tudatos fogyasztónak, hiszen nehezíti beszerzéseit, és lehetetlenné teszi hulladék megelőzési törekvéseit. A probléma nemcsak az élelmiszer-kereskedőket érinti, hanem a kisebb szaküzleteket is: a papírboltokat, a háztartási, ill. vasáru-kereskedelemmel foglalkozó szakboltokat stb. Ahol pedig még adott a lehetőség, hogy árufeltöltő helyett hozzáértő eladóval konzultáljunk és előrecsomagolt kiszerelés helyett az éppen szükséges árumennyiséget vásároljuk meg.

A nagyobb szakboltok egyébként a termék árusítása mellett szervíz-szolgáltatással is a vevők rendelkezésére állnak!

A tudatos fogyasztó:

-          Elégséges időt szán a napi bevásárlásra is. Tudja, hogy rengeteg pénz és csomagolási hulladék spórolható meg, ha maga válogatja, szeletelteti, méreti le az árut.

-          Az egységárak összehasonlításával, rájön, hogy sokszor a csomagolás költsége nagyobb, mint a benne lévő terméké (pl. a szívószálas dobozos italoknál, figurás édességeknél, miniporciós csomagolásoknál).

-          Tudja, hogy az előre csomagolt pékáruk nagy része tartósítószert tartalmaz (tartós kenyerek).

 

www.szelektalok.hu

 

A projekt a Földművelésügyi Minisztérium támogatásával valósult meg.

 

Reflex-ház beosztása

EFOP - program

Ökoiskola

Okosuli

Zöld óvoda

Zöld ovi

Energizair

Papírkalkulátor

 

 

Megelőzési kisokos

 


 

Ökológiai lábnyom számítás

Ökológiai lábnyom számítás