A nyáron annak érdekében, hogy minél nagyobb számban vonjuk be a régió óvodáit a programunkba, három tájékoztató levél kiküldését tettük meg részükre. Az első levélben a határidőkre, annak közeledtére, illetve a pályázat benyújtási határidő meghosszabbítására hívtuk fel a figyelmet. A második levélben arra próbáltunk koncentrálni, hiszen több, ezzel kapcsolatos aggodalmaskodó kérdés is jött hozzánk, hogy elmagyarázzuk az óvodáknak, hogy egyáltalán miféle előnyei vannak annak, ha zöld óvoda címmel rendelkeznek. A harmadik levélben a programunknak azt az elemét hangsúlyoztuk ki, amely talán a legcsábítóbb lehet az óvodapedagógusok számára, vagyis a térítésmentes akkreditált képzésünkön való részvételi lehetőséget.
Az első két levél hatására a programunkba bekapcsolódni vágyó, előzetesen regisztráló óvodák száma az eddigi 19-ről 29-re emelkedett, így a partneri adatbázisunk tovább bővült. Ez azt jelenti, hogy a régióbeli óvodák részéről a programunk iránt mutatkozó érdeklődés több mint 50 %-kal megnőtt.
Új szakember bevonását határoztuk el. Szűcs Gábor környezeti nevelőként csatlakozott a program lebonyolításába. A bevonásról az OFI-t tájékoztattuk, a szükséges dokumentumokat megküldtük részükre.
A programba bevont munkatársaink folyamatosan képzik magukat, tájékozódnak a Zöld Óvoda programmal kapcsolatos tudnivalókról.
Az óvodák közel fele maga keresett meg bennünket a különböző kérdéseivel. Volt köztük olyan, akit csak a cím elnyerésével járó előnyökről kellett győzködni, volt, aki csak arra volt kíváncsi, hogy milyen konkrét segítséget tudunk neki nyújtani a pályázás során. Volt, aki a szakértőnktől kérte, hogy a benyújtás előtt vizsgálja felül a pályázatukat, és volt olyan óvoda is, amely szakmai munkaterv kidolgozásában kért segítséget. Az óvodákat előzetes telefonos egyeztetés után mentoráltuk, erre főként személyes formában került sor.
A 2014. II. félévben a tervezetteknek megfelelően 20 óvodát mentoráltunk a Nyugat-dunántúli régióban. Ezen kívül az első félévben már mentorált intézmények közül egyet újból mentoráltunk, mely sikerrel be is adta címpályázatát, és legnagyobb örömünkre 2014 őszén el is nyerte a Zöld Óvoda címet.
Az előzetes regisztráció során érdeklődésüket jelző, illetve az eddigi kapcsolataink alapján megkeresett oktatási intézmények képviselői örömmel fogadták jelentkezésünket, akik a többnyire telefonos tájékoztató alapján éltek a személyes tanácsadás lehetőségével.
Egy-két intézmény kivételével nem zárkóztak el a felkeresett óvodák a címpályázat benyújtásának lehetőségétől, sőt határozottan nyilatkoztak a mielőbbi beadásról. Természetesen, csak ha ezek a pályázatok valóban beadásra kerültek és nyertek, akkor beszélhetünk időszakos részsikerről, de azon leszünk, hogy ez így legyen.
A mentorálás során a következő témaköröket érintettük:
- a címpályázat beadás előtt annak átnézése
- részletes tájékoztatás a projektről (első alkalommal pályázók esetén)
- jó gyakorlatok ismertetése
- újrapályázás (a címet nem megújítottak esetén).
A mentorálások döntő többsége személyesen zajlott. A mentoráltak jelentős része első alkalommal adja be a címpályázatot.
Gyakran feltett kérdés volt az, hogy: „Nem lehet-e egyszerűsíteni a pályázatot?” A legáltalánosabban felmerülő kifogás ugyanis maga a pályázat bonyolult volta, az első olvasatra teljesíthetetlennek tűnő „feladatok”.
Sokukban merült fel a kérdés: „Miért és kinek jó, ha ilyen címmel rendelkeznek? Miért olyan kevés a célirányos pályázati lehetőség a már címmel rendelkezőknek? Ha ilyen módon is vonzóbbá lehetne tenni a címpályázást, több jelentkező akadna.
Sajnos több helyen éreztük kissé kínosan magunkat amiatt, hogy nem tudjuk, mikor készül el az óvodai módszertani kiadvány. Nagy szükség lett volna rá már eddig is, ahogy a Natura 2000-es régióspecifikus tájékoztatóra, és egyéb kiadványokra is.
Zavart okoz az óvodák körében, hogy még mindig nem egyértelműek a projekt céljai: a címmel rendelkezők, vagy a címmel nem rendelkezők megkeresése (nem beszélve az újra pályázásra ösztönzésről, illetve a címet elvesztettek felkereséséről). A koordinátorképzéssel ugyanez a helyzet, szinte kivétel nélkül mindenhol érdeklődnek a lehetőség iránt, de fontosnak tartják a már címmel rendelkezők is - vezetés megosztottsága, új szakember kinevelése miatt. Gyakran próbálunk arra hivatkozni, hogy különböző pályázatokban előnyt jelent a cím.
A partneradatbázisban rögzítettük az újonnan mentorált intézményeket, ahol külön oszlopokban jelöltük az intézményeknél, hogy melyek azok, akik az információs napon részt vettek, melyeket mentoráltuk, illetve a címpályázat beadásának idejét is külön vezetjük. A partneradatbázisban szereplő óvodák száma meghaladta a féléves munkatervben szereplő tervezett számot.