A Reflex Környezetvédő Egyesület Erdei Iskolája csodálatos természeti környezetben, a Magas-Bakony lábainál várja vendégeit. A központ épületében 26 főnek (pótágyakkal 30 főnek) tudunk szálláshelyet és közösségi teret biztosítani, míg szabadtéri programjainkon akár 60 főt is fogadni tudunk.

A foglalkozásokat a Reflex munkatársai és szakértői segítik:

- Czibula György a Szarvasház Turistaház és Oktatóközpont geotúra vezetője.

- dr. Halbritter András biológus, a Széchenyi Egyetem Apáczai Karának tanszékvezetője, a Reflex vezetőségi tagja;

- Horváth Ferenc környezetmérnök, a Reflex elnöke

- dr. Kalas György jogász, a Reflex programvezetője és vezetőségi tagja;

- Karvas Szabolcs helyi pék;

- Lajtmann Csaba építész, a Reflex programvezetője és vezetőségi tagja;

- Léhner Ilona pedagógus, a Pápateszéri Általános Iskola korábbi vezetője, a Reflex programvezetője;

- Nagy Péter malomszakértő, a Reflex programvezetője és vezetőségi tagja;

- Samu Eszter az Alkotász Műhely kézművese;

- Szalay Ferenc a Pápateszéri Általános Iskola pedagógusa

- Szűcs Gábor környezeti nevelő, a Reflex önkéntese

Foglalkozások az erdei iskola területén

F1. A patak élővilága

A központ területén eredő Váncz-ér vízében élő élőlényeket vizsgáljuk mikroszkóppal.

F2. Tücsök-bogár

Tücsköt, bogarat, szöcskét, sáskát, lepkét, csúszómászót gyűjtünk – amit találunk. Megvizsgáljuk nagyító alatt, beazonosítjuk, majd szabadon engedjük őket ott, ahol találtuk.

F3. Kukakesergő - a háztartási hulladékok problémája

A reklám-fogyasztás-hulladék összefüggéseinek feltárása - fenntartható hulladékgazdálkodás otthon és az iskolában.

500,- Ft/fő

F4. Mi fán terem a papír?

Megismerjük a papírgyártás folyamatát, - majd kétezer éves technikával merített papírt készítünk közösen.

2 óra

ár

600,- Ft/fő  (minimum 10000,- Ft)

F5. Égi mesék

Csillagképek keresése az éjszakai égbolton - a hozzájuk kapcsolódó mondák. Csillagászat röviden, csillagkeresés távcsővel.

F6. Újrapóló műhely

A szakadt, foltos, kifakult póló nem szemét! Ékszereket készítünk belőle, miközben arról beszélgetünk, ki, mit tehet a hulladék csökkentéséért. Feleslegessé vált pólókat lehet hozni.

1-2 óra

F7. Korongozás, fazekasság

A gyerekek megismerkednek az agyaggal, egyesével korongozunk velük, az elkészült művet vagy haza vihetik frissen, vagy kiégethetjük az Alkotász Műhelyünkben és később együtt átvehetőek Győrött, Pápateszéren vagy Tényőn.

2-2,5 óra

ár

1100,- Ft/fő (minimum 25000,- Ft)

F8. Lángossütés kemencében

Felfűtjük a kemencét, tésztát dagasztunk, kenyérlángost sütünk - közösen. Hogyan készülnek a péksütemények – bemutató beszélgetéssel.

3 óra

ár

800,- Ft/fő (minimum 12000,- Ft)

F9. Ízletes közleves

A népmesei receptet követve, helyi, hozott és maradék alapanyagokból levest főzünk bográcsban, amiből természetesen a kő sem maradhat ki. Közben beszélgetünk az élelmiszerek ökológia lábnyomáról.

2-2,5 óra

F10. Farkashegyi kincskereső

Közösségfejlesztő csapatjátékok, ahol a részvevők feladata egy játékos kincskeresés az Erdei Iskola területén az éghajlatvédelem, fenntarthatóság témaköreiben.

1-2 óra

F11. Bátorságpróba

Közösségfejlesztő csapatjáték a patakparti erdőben sötétedés után, zseblámpával.

F12. Kürtöskalács sütés

Ha az idő engedi, közösen gyúrjuk be az egyik legegyszerűbb, de mégis nagyon finom kalács tésztáját, amit aztán a bemutató után a gyerekek maguk sodornak, formáznak, sütnek és esznek meg.

1-2,5 óra

800,- Ft/fő

F13. Darázsgarázs építés – előadás a beporzókról

A darázsgarázs elsősorban a magányosan élő méhfajok szaporo­dá­sát segítő természetvédelmi eszköz. A magányos darazsak és méhek nem agresszívek, viszont ugyanolyan fontos szerepük van a beporzásban. A foglalkozás során a gyerekek megismerked­het­nek ezekkel a rovarokkal és változatos otthonokat készíthetnek nekik.

F14. Komposztálásos foglalkozás

A szerves hulladékok hasznosításának egyik lehetséges módszerével ismerkedhetnek meg a gyerekek. A foglalkozás során a komposzt készítésének fortélyait és a komposztáló keretek készítését is megtanulhatják.

F15. Malmos előadás, őrlés kézi malommal

A malmok (elsősorban a vízimalmok) működését bemutató előadást követően lehetőség nyílik a kézi malmokkal való őrlés kipróbálására is.

Túrák a Magas-Bakony lábainál

Az erdei iskolából elindulva a helyi adottságok, a település megújuló patakmalmai, a természeti és kulturális értékek kiváló lehetőséget kínálnak a túrák tervezésére, amelyek lehetnek rövidebbek, könnyebben teljesíthetőek, de akár egész naposak is. A túrák közül néhány egymással összevonható, amelyek költségei ez alapján kedvezőbbek lehetnek egyeztetés alapján.

T1. Bögi-malom – Grófi fürdő

Bögi-malom: eredeti tervek alapján újjáépített patakmalom, régi tárgyak gyűjteményével.  Grófi fürdő: kiépített erdei forrás. - erdei ösvényen, vadcsapáson patak-átugrással. 4 km körtúra, 1,5 óra - kényelmes földúton a falun keresztül 10 km, 3 óra.

4 km

1,5-3 óra

T2. Schremmer-malom – Fényeshegy

Gyalogtúra: vendégháznak felújított patakmalom, malomtó - szőlőhegy, présházak, borospincék, régi munkaeszközök.

4 km

2 óra

T3. Állatok egy falusi gazdaságban

Látogatás egy pápateszéri állattartó gazdaságban – állatok tartása, gondozása, takarmányozása. Kerékpárral is teljesíthető.  T3-T4 összevonható –

7 km

3 óra

T4. Hódvár és malomromok

A molnárok gátépítő munkáját mára átvették a hódok. Kirándulás egy hódgáthoz patak-átugrással, malomromok felderítésével. Részben kerékpárral is teljesíthető. T3-T4 összevonható

9 km

3-3,5 óra

T5. Kossuth-kápolna és malomromok

Kerékpártúra a Csárda-pusztára, ahol Kossuth Lajos házasságát megáldották apósa birtokán. Hazafelé 2-3 malomromot és malomtavat is felderíthetünk.

15 km

3,5-4 óra

T6. Fenyőfői ősfenyves

Geotúra – Az erdő élővilágának bemutatása a gyalogtúra alatt, a Bakony története, kőzetei.

10 km

5-6 óra

ár

1500,- Ft/fő  (minimum 30000,- Ft)

T7. Pápateszéri patakmalmok

A község területén 3 patak mentén valaha 25 malom állt, amelyek többsége már romos. Gyalogtúra a Bánya-ér mentén, beszélgetés a malmokról és a molnárokról.

10 km

5,5-6 óra

1000,- Ft/fő

T8. Cuha-szurdok

Utazás műemléki védelem alatt álló vasútvonalon Vinyéről Porva-Csesznekre (viadukt, alagutak). Séta a Cuha-szurdokban gázlókon át, erdei tanösvény (kőzetek, források keletkezése). Táv: 5 km.

Utazás Vinyére kisbusszal, vissza lovaskocsival: 2x9 km. Kerékpárral is teljesíthető.

5 km

T9. Hódos-ér – Pápalátókő

Gyalogtúra a Hódos-érből (hóvirág, ciklámen) a Likas-kőhöz, négykézláb átmászunk a barlangon (a gyerekek többször is), majd folytatjuk a túrát a Pápalátókői sziklaereszhez, ahonnan tiszta időben Pápa és Pannonhalma is látható. Táv: 5 km Utazás kisbusszal, vissza lovaskocsival: 2x8 km. Kerékpárral is teljesíthető.

5 km

T10. Alsó-Cuha szurdok - Ördög-rét

Körtúra: Vinye, Kőpince-forrás, Alsó-Cuha-szurdok, Ördög-rét, Vinye (erdő, ösvények, barlangok, gázlók). Táv: 7 km

7 km

T11. Kőris-hegyi tortúra

Csak kihívást kereső középiskolásoknak! A gyerekek két féle útvonalon is felmászhatnak a Bakony legmagasabb csúcsára:

- Farkashegy-Bécsi-árok-Kőris-hegy-Kék-hegy-Farkashegy körtúra. Táv: 25 km

- Odvaskő-Boroszlán-tanösvény-Kőris-hegy-Bécsi-árok-Farkas­hegy gya­log­túra. Táv: 20 km (Pápateszér – Odvaskő busszal 25 km, pluszköltség)

20-25 km

9 óra

1000,- Ft/fő

T12. Zsörki túra

Zsörk egy Pápateszér melletti szellemfalu, ahol egykor emberek éltek, ám mostanra már csupán egy templom és néhány elhagyatott épület maradt meg a civilizáció hírmondójának. A sajátos hangulata miatt bármelyik évszakban érdemes felkeresni.

8-9 km

5-6,5 óra

T13. Téglagyári látogatás

A gyerekek végig követhetik a tégla készítésének útját az agyagtól a kész tégláig. A gyárban még egy kis gyakorlati foglalkozásra is van lehetőség.

9 km

500,- Ft/fő

További részletek a mellékelt dokumentumban!

Mellékletek:
FájlFájlméret
Fájl letöltése (reflex_erdei_iskola ismertető 2020.pdf)reflex_erdei_iskola ismertető 2020.pdf921 kB