Csomagolóanyagok nélkül ma már nem tudunk meglenni, hiszen védi, szállíthatóvá teszi az árut, illetve porciózza azt. Csomagolni tényleg muszáj – csakhogy a mai „modern” háztartásban keletkező szilárd hulladéknak már fele (!) elhasznált csomagolóanyag. Amit a vásárló a termékekkel együtt kénytelen megvenni. Hogy aztán előbb-utóbb a kukában végezze – ami megegyezik a csomagolóipar alapvető érdekeivel, hiszen ő - profitban gondolkodva - minél gyorsabban, minél több csomagolóanyagot akar eladni. Amihez neki újrahasználatra alkalmatlan, egyszer használatos csomagolásokra van szüksége. A kényelmes fogyasztók segítségével lényegében abból csinálnak erényt, hogy milyen gyorsan tudnak az értékes nyersanyagból hulladékot csinálni. Ne feledjük: az eldobó csomagolások elterjedése nem csupán a szeméthegyeket hizlalja, de rengeteg értékes alapanyag és energia megy velük örökre veszendőbe.

 

A megelőzés gyakorlata, a természet védelme és a pénztárcánk érdeke egyaránt azt kívánná, hogy minél kevesebb csomagolóanyagot vigyünk haza. Ha viszont muszáj megvennünk (mint például az élelmiszercsomagolásokat), akkor azt minél tovább, minél többször használhassuk. Annál később lesz belőle hulladék.

A tudatos fogyasztó:

Ismer és kerül néhány – környezetet és pénztárcát – becsapó, trükkös csomagolást:

-          PICIPORCIÓS csomagolás: (lekvár, tejszín) ahogy csökken az élelmiszeradag, úgy nő a köré tekert csomagolási hányad.

-          KAMUcsomagolás: van úgy, hogy a csomagolással próbálják kompenzálni a kevés tartalmat és a magas árat. Az ilyen (üreges vagy duplafalú) csomagolásokat azzal magyarázzák, hogy vannak termékek, ahol szükség van egy bizonyos „holt térre” a csomagoláson belül. A fogyasztó tehát a „holtteret” fizeti (pl. kozmetikum árban).

-          ANTILOPcsomagolás: a lopós vásárlótól félve az apró árut kartonlapra erősített átlátszó műanyag házba (buborékba) teszik, és így lógatják ki (pl. írószerek, matchbox).

-          CSECSEcsomagolás: a gyerekek kábítására cukorkákat, rágót mindenféle műanyag figurákba raknak. Drágább a csomagolás, mint ami benne van.

-          CSICSAcsomagolás: az árut csicsás díszdobozokba, masnikkal cicomázott celofán-köntösben kecsegtetik.

-          AGYONcsomagolás: a terméket többszörösen körbecsomagolják. Klasszikus példája ennek a pazarlásnak a dobozos desszert (sztaniol papír + műanyagágy + hullámkarton + színes doboz + celofán). Ezt „esztétikai okokkal” igazolják - más esetekben a termék védelmére hivatkoznak. Csakhogy ilyenkor a fogyasztó előre gyártott hulladékot vesz, méghozzá aránytalanul drágán.

-          EGYBEcsomagolás: többféle árut, vagy több darabot átlátszó fóliával „akciósan” egybeárulják.

A fenti elnevezések nem hivatalosak, viszont lényegre törőek. És kerülendők.

 

www.szelektalok.hu

 

A projekt a Földművelésügyi Minisztérium támogatásával valósult meg.

Reflex-ház beosztása

Energizair

Ökoiskola

Okosuli

Zöld óvoda

Zöld ovi

Papírkalkulátor

Ökológiai lábnyom számítás

Ökológiai lábnyom számítás